Przenikanie myśli renesansu na myśl muzyczną epoki XVI i XVII stulecia stanie się główną osią drugiego dnia 4. edycji Kromer Biecz Festival. A wszystko to za sprawą utworów, które usłyszymy na wyjątkowym instrumencie – violi organista, skonstruowanej na podstawie projektu Leonarda da Vinci.

Pomysł Mistrza po blisko 500 latach odkrył, a następnie wcielił w życie wybitny polski artysta i konstruktor instrumentów historycznych – Sławomir Zubrzycki. To jednak nie koniec atrakcji, podczas wieczornego koncertu pod osłoną nieba, w niezwykłej scenerii renesansowego „Domu z basztą” sopranistka Anna Zawisza i lutnistka Anna Wiktoria Swoboda przedstawią pełne melancholii utwory o tematyce miłosnej, dotyczące zarówno miłości ziemskiej, jak i tej niebiańskiej.

Leonardo da Vinci za życia cieszył się sławą geniusza malarstwa. I choć współcześni wychwalali jego kunszt z jakim odwzorowywał przyrodę oraz oddawał dynamiczną grację postaci ludzkich, to sam Leonardo wyliczając swoje talenty w 1481 roku podkreślał przede wszystkim umiejętności scenograficzne i znajomość inżynierii wojskowej, zostawiając malarstwo na samym końcu. Materialny dorobek Leonarda w dużej mierze opiera się na notatkach, które w liczbie 8 tys. arkuszy zebrano po śmierci artysty. Znajdziemy w nich rozważania, szkice i przełomowe obserwacje dotyczące teorii malarstwa, optyki, astronomii, anatomii czy mechaniki lotu. Szkice i rysunki dotyczące instrumentu o nazwie viola organista znajdują się w Codice Atlantico, największym zbiorze jego notatek z lat 1489-1492, przechowywanych w Biblioteca Ambrosiana w Mediolanie oraz we francuskim manuskrypcie H. W 2012 roku, po trzech latach wytężonej pracy Sławomir Zubrzycki na podstawie szkiców Leonarda oraz opisów Michaela Praetoriusa ukończył budowę violi organista, czyli instrumentu klawiszowo-smyczkowego, będącego połączeniem klawesynu, violi da gamba i liry korbowej. W 2013 roku o rekonstrukcji Zubrzyckiego dowiedział się cały świat – materiał filmowy z pierwszego koncertu violi obejrzało w serwisie Youtube ponad 3 mln osób, a informacje o powstaniu instrumentu pojawiły się m.in. w BBC, „The Daily Telegraph”, France 24, Deutche Radio Kultur, „Corierre della sera”, „Oman Daily Observer”, „Hindustan Times” czy „Taipei Times”. Za swoją solową płytę Viola organista – The da Vinci sound artysta otrzymał nominację do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards ICMA 2017 w kategorii Baroque Instrumental. Co ciekawe violą organista zainteresowała się również słynna islandzka wokalistka i kompozytorka Björk, która zaprosiła Zubrzyckiego do nagrania akustycznej wersji swojej płyty Vulnicura. Sam zaś Zubrzycki koncertuje z violą organistą po całej Europie. Artysta występował dotąd m.in. w Bazylei, Budapeszcie, Brukseli, Pradze, Ankarze, Zagrzebiu, Finlandii, Macedonii, podczas Stockholm Early Music Festival (Szwecja), Buccharest Early Music Festival (Rumunia), European Renaissance Music Festival w Amboise (Francja), Wratislavia Cantans i na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie.

Na Kromer Biecz Festival Sławomir Zubrzycki wystąpi wraz z cenioną klawesynistką Lilianną Stawarz. Artystka od 1991 roku związana jest z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Przez 20 lat była również członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo. Dokonała licznych nagrań płytowych, m.in. z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha i George’a Friderica Handla. Lilianna Stawarz jest też współtwórczynią odbywającego się w Warszawie Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica”. W wykonaniu artystów usłyszymy utwory na instrumenty klawiszowe pochodzące z Kancjonału Teresy Fabiańskiej z klasztoru ss. Klarysek w Starym Sączu (1767) oraz Kancjonału Jadwigi Dygulskiej z klasztoru pp. Benedyktynek w Sandomierzu (1796). W programie znajdzie się również muzyka synów Johanna Sebastiana Bacha: Sonata G – dur na dwa instrumenty klawiszowe Johanna Christiana Bacha oraz Sonaty na violę da gamba i basso continuo Carla Philippa Emmanuela Bacha. Warto przy tej okazji dodać, że to właśnie Carl Philipp Emmanuel jest autorem jedynego istniejącego dziś utworu przeznaczonego na violę organista.

Na zakończenie dnia, podczas koncertu pod gołym niebem w zaułku przy „Domu z basztą” usłyszymy utwory o tematyce miłosnej. Będą to zarówno świeckie pieśni, arie i madrygały, jak też religijne psalmy przeznaczone na sopran z towarzyszeniem instrumentalnym. O różnych obliczach miłości śpiewać będzie Anna Zawisza – ceniona sopranistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki epoki renesansu i współczesnej, która od wielu lat współpracuje z takimi zespołami jak: Gabrieli Consort, Capella Cracoviensis, Silva Rerum, Harmonia Sacra, Ara Ensemble czy Chór Polskiego Radia. Sopranistce towarzyszyć będzie wybitna instrumentalistka Wiktoria Anna Swoboda, grająca na lutni, teorbie i gitarze barokowej, która współpracuje m.in. z wieloma teatrami operowymi w Europie. Artystka brała udział w premierowym wykonaniu i nagraniu oratorium Golia abbattuto Alessandra Melaniego, nagraniu zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także rejestracji audiowizualnej utworów z tabulatur krzeszowskich. W programie tego wyjątkowego koncertu usłyszymy m.in. pieśni wybitnego angielskiego kompozytora renesansowego i wielkiego lutnisty Johna Dowlanda, psalmy holenderskiego kompozytora i lutnisty francuskiego pochodzenia Nicolasa Valleta, psalmy Heinricha Schütza czy madrygał Exulta filia Sion Claudia Monteverdiego. Sacrum będzie więc przewijać się z profanum, a miłość niebiańska z miłością ziemską, a wszystko to w urokliwej scenerii zabytkowego Biecza.

M-GOK Biecz

Create Account



Log In Your Account