Włoskie kompozycje barokowe i partity Bacha w czwartym dniu Kromer Biecz Festival

Włoskie kompozycje barokowe i partity Bacha w czwartym dniu Kromer Biecz Festival

W piątek, 9 sierpnia odbyły się kolejne dwa koncerty w ramach Kromer Biecz Festival 2019. Najpierw o godzinie 19:30 w Kolegiacie Bożego Ciała melomani wysłuchali występu polsko-słowackiego zespołu Le nuove musiche, którego głównym zainteresowaniem jest twórczość kompozytorów wczesnego włoskiego baroku. O 22:30 przed publicznością zgromadzoną w klasztorze pw. św. Anny z solowym repertuarem wystąpił ceniony francuski klawesynista Martin Gester, który wykonał pierwsze trzy z sześciu partit ze zbioru Clavier-Übung Jana Sebastiana Bacha.

Muzyczną ucztę czwartego dnia festiwalu rozpoczął koncert Le nuove musiche – ośmioosobowego zespołu ze Słowacji. Sopranistka Hilda Gulyás i mezzosopranistka Jarmila Balážová wraz z Adamem Szendrei i Esther-Rebbeki Neumann (skrzypce barokowe), Margit Schultheiß (harfa), Mateuszem Kowalskim (viola da gamba), Martinem Gedeonem (klawesyn, organy) oraz Jakubem Mitríkiem, który zagrał na teorbie, chittarone i poprowadził zespół, odtworzyli rewolucję, jaka dokonała się w muzyce wokalnej pierwszej połowy XVII wieku. Grupa zaprezentowała kompozycje Claudia Monteverdiego, Giovanniego Girolama Kapsebergera i Tarquinio Meruli. Le nuove musiche jest zespołem barokowym, który powstał w 2016 roku. Nazwa oznacza „nową muzykę”, więc celem zespołu jest prowadzenie w nieznane, nowe muzyczne rejony. Interpretując utwory, które często są współczesnymi prawykonaniami odnalezionych kompozycji, muzycy używają oryginalnych instrumentów barokowych lub ich historycznych kopii. Bogate instrumentarium obejmuje: chitarrone, barokową gitarę, arpa doppia, arcylutnię, violę da gamba, czy też skrzypce barokowe. Le nuove musiche przywraca zatem oryginalny koloryt muzyki początku XVII wieku.

Późnym wieczorem drugim akcentem dnia (godzina 22:30) w klasztorze pw. św. Anny był solowy występ Martina Gestera – organisty, klawesynisty, dyrygenta, muzykologa, pedagoga i twórcy „Le Parlament de Musique” – formacji artystycznej, założonej w 1990 roku w Strasburgu, która już w pierwszej połowie lat 90-tych zachwyciła melomanów i krytyków odkryciami i interpretacjami mało znanej muzyki niemieckiej, francuskiej i włoskiej. Płyty artysty nagrane dla francuskich wytwórni zyskały wiele nagród międzynarodowej prasy muzycznej. Martin Gester przywraca ideał barokowego artysty: otwartego, wielopłaszczyznowego i humanistycznego. W bieckiej świątyni przedstawił pierwsze trzy z sześciu partit ze zbioru Clavier-Übung Jana Sebastiana Bacha.

Już jutro, w piątym dniu Kromer Biecz Festival ponownie usłyszymy Martina Gestera, który tym razem wystąpi z innym repertuarem o godzinie 16:00 w kościele pw. Michała Archanioła w Binarowej. Będzie to pierwszy z aż trzech sobotnich koncertów. O 19:30 w Kolegiacie zaprezentuje się Dagmara Barna-Kosowicz (w zastępstwie za Olgę Pasiecznik) wraz z zespołem współtworzonym przez Liliannę Stawarz (klawesyn), Henryka Kasperczaka (lutnia, teorba), Macieja Kończaka (lutnia, teorba) i Bruno Cocseta (wiolonczela). Natomiast o 22:30 w kościele pw. św. Anny znów swój kunszt pokaże klawesynista Marek Toporowski, który wykona drugą część partit Jana Sebastiana Bacha.

Zdjęcia: Michał Łepecki / Kromer Biecz Festival

Justyna Słowik

Create Account



Log In Your Account