Włosko-brytyjskie inspiracje barokowe w trzecim dniu Kromer Biecz Festival

Włosko-brytyjskie inspiracje barokowe w trzecim dniu Kromer Biecz Festival

Czwartek, 8 sierpnia był pierwszym dniem Kromer Biecz Festival, w którym odbyły się podwójne koncerty. Najpierw (o godz. 19:30) w bieckiej Kolegiacie zaprezentowała się założona w 2012 roku w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej {oh!} Orkiestra Historyczna. Na jej czele stoi koncertmistrzyni Martyna Pastuszka (skrzypce), której towarzyszy solistka i kameralistka Małgorzata Malke (również skrzypce).

Zespół wykonał muzykę włoskiego barokowego kompozytora Francesco Scarlattiego, jak również sonaty skrzypcowe jego rodaków Francesco Geminianiego i Arcangelo Corelliego. O 22:30 w klasztorze pw. św. Anny melomani wysłuchali natomiast występu Marka Toporowskiego, który w solowym recitalu na kopii pianoforte z końca XVIII wieku przybliżył publiczności twórczość Brytyjczyka George`a Fredericka Pinto.

{oh!} Orkiestra Historyczna to dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, który wypracował sobie pozycję jednej z najważniejszych orkiestr muzyki dawnej w Polsce. Poświęcając się wykonawstwu historycznemu jej członkowie nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami. Zespół wydał do tej pory trzy płyty, dwie z nich nominowane były do nagrody Fryderyk – najważniejszej polskiej nagrody w branży muzycznej. Dzięki współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach od 2015 roku {oh!} Orkiestra Historyczna regularnie koncertuje w ramach cyklu Muzyka Dawna, mając możliwość realizacji autorskich programów obejmujących repertuar od wczesnego baroku aż po symfonikę romantyczną, przy udziale znakomitych solistów. Grupę wraz z managerem Arturem Malke założyła koncertmistrzyni Martyna Pastuszka, uznawana za największe odkrycie ostatnich lat.

Cudowne dźwięki muzyki dawnej przeniosły się z Kolegiaty do klasztory pw. św. Anny, gdzie o godzinie 22:30 rozpoczął się solowy recital Marka Toporowskiego na kopii fortepianu Heilmanna z 1785 roku. Artysta harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest cenionym solistą – klawesynistą i organistą, kameralistą i dyrygentem. Koncertuje również na klawikordzie i historycznych fortepianach. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Warszawie. Czterokrotnie otrzymywał Nagrodę Fryderyka, a wiele innych płyt otrzymywało również nominacje do tej nagrody. W bieckiej świątyni późnym wieczorem rozbrzmiała wspaniała muzyka „zapomnianego romantyka” George`a Fredericka Pinto.

Jutro, w czwartym dniu Kromer Biecz Festival o godzinie 19:30 w Kolegiacie Bożego Ciała melomani wysłuchają występu zespołu Le nuove musiche, który przedstawi twórczość kompozytorów wczesnego włoskiego baroku. O 22:30 w klasztorze pw. św. Anny  z solowym repertuarem wystąpił francuski klawesynista Martin Gester, który wykona część partit ze zbioru Clavier-Übung Jana Sebastiana Bacha.

Zdjęcia: Michał Łepecki / Kromer Biecz Festival

Justyna Słowik

Create Account



Log In Your Account