Wspaniały finał piątej edycji Kromer Biecz Festival

Wspaniały finał piątej edycji Kromer Biecz Festival

Szóstego i zarazem ostatniego dnia piątej edycji Kromer Biecz Festival odbyły się kolejne dwa znakomite koncerty. O 14:00 muzyka dawna ponownie rozbrzmiała w kościele pw. św. Michała Archanioła w Binarowej. Tercet złożony z Katarzyny Olszewskiej (skrzypce), Marka Toporowskiego (klawesyn) i Krzysztof Firlusa (viola da gamba) wykonał program składający się w dużej mierze z sonat Carla Philippa Emanuela Bacha, Carla Friedricha Abla i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

O 16:00 ks. bp Jan Wątroba, Ordynariusz Rzeszowski i patron honorowy festiwalu odprawił uroczystą Mszę Św. Finałowy koncert, podobnie jak inauguracyjny, miał miejsce w bieckiej Kolegiacie o godzinie 18:30. W okres panowania dynastii Wazów, czyli złotej epoki polskiej muzyki wprowadziła melomanów sopranistka Marta Boberska wraz z połączonymi siłami zespołów His Majestys Sagbutts and Cornetts i Narol Baroque pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza. Jedenasty koncert był godnym zwieńczeniem sześciodniowego festiwalu. Miłośnikom muzyki dawnej pozostaje więc tylko czekać na kolejną edycję za dwanaście miesięcy.

Katarzyna Olszewska to młoda utalentowana skrzypaczka, która studiowała w klasie skrzypiec barokowych Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch i Zbigniewa Pilcha w krakowskiej Akademii Muzycznej. Jest współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Modus Consort, z którym pojawiła się na kilku festiwalach. Występuje jako koncertmistrz, solistka i kameralistka. Krzysztof Firlus z powodzeniem łączy karierę kontrabasisty i gambisty koncertując na obu instrumentach zarówno w charakterze solisty, kameralisty, jak i muzyka orkiestrowego. Jest wychowankiem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu i Akademii Muzycznej w Katowicach. Na stałe związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz {oh!} Orkiestrą Historyczną. Obecnie prowadzi klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie. W Binarowej tym razem królowały barokowe sonaty, ale znacznie inny program zaproponowali artyści w finałowym koncercie piątej edycji Kromer Biecz Festival.

Muzykę epoki Wazów na finał Kromer Biecz Festival przedstawiła Marta Boberska wraz z zespołami His Majestys Sagbutts and Cornetts i Narol Baroque pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza (pozytyw, klawesyn). Artyści wykonali pełen splendoru program z barokowymi kompozycjami komponowanymi przez ówczesnych kompozytorów Adama Jarzębskiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Wkład władców dynastii Wazów w rozwój kultury muzycznej naszego kraju był ogromny, a polski dwór w XVI i XVII wieku zyskał znaczenie na międzynarodowej arenie kulturalnej. Powstawały szkoły muzyczne, jak również zainaugurowano m.in. działalność teatru z przedstawieniami operowymi.

W „małym Krakowie” wystąpili następujący członkowie brytyjskiego His Majestys Sagbutts and Cornetts: Jeremy West (cynk), Helen Roberts (cynk, cynk tenorowy), Darren Moore (cynk, trąbka naturalna), Susan Addison (puzon barokowy altowy i tenorowy), Martyn Sanderson (puzon barokowy altowy i tenorowy) i Stephen Saunders (puzon barokowy basowy). Z kolei w skład Narol Baroque wchodzą: Kornelia Korecka (skrzypce), Joanna Gręziak (skrzypce), Marcin Zalewski (viola da gamba), Karolina Koślacz (viola da gamba), Piotr Zalewski (viola da gamba), Anna Wiktoria Swoboda (teorba, gitara barokowa) oraz Robert Siwak (perkusja).

Marta Boberska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie związana jest z Polską Operą Królewską. Artystka prowadzi aktywną działalność koncertową, występując w repertuarze kameralnym i oratoryjno-kantatowym. Wykonuje nie tylko muzykę dawną, ale też muzykę współczesną. Została odznaczona Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Władysław Kłosiewicz to uznany klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Od 1978 roku jest muzykiem Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia, a także współtwórcą zespołu Concerto Avenna. W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Colegium Varsoviense. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Autorskim projektem Kłosiewicza jest Narol Baroque – zespół instrumentów dawnych z udziałem m.in. wykładowców i uczestników zajęć Akademii Narolskiej. Do współpracy przy kolejnych programach koncertowych zapraszani są wybitni polscy i zagraniczni instrumentaliści i soliści śpiewacy. Skład Zespołu ma charakter otwarty i jest zróżnicowany w zależności od repertuaru, który obejmuje okres od XVI do XVIII wieku, zarówno programy kameralne, jak i concerti grossi, czy też duże formy oratoryjne. Zespół posługuje się oryginalnymi instrumentami epoki baroku oraz kopiami takich instrumentów.

Z kolei His Majestys Sagbutts and Cornetts to światowej sławy, pionierski zespół historycznych instrumentów dętych  blaszanych, który tworzą wybitni brytyjscy wirtuozi cynku (kornetu) i puzonu barokowego. Powstał w 1982 roku i od tego czasu niezmiennie zachwyca publiczność ma całym świecie propagując brzmienie swoich instrumentów poprzez nagrania, audycje radiowe i telewizyjne oraz występy na żywo.

Wysoka frekwencja na wszystkich koncertach piątej edycji Kromer Biecz Festival świadczy o tym, że muzyka dawna wciąż cieszy się powodzeniem nie tylko wśród bieczan, ale i gości, którzy przybyli z dalekich zakątków kraju. Wydarzenie na stałe wpisało się do kalendarza najbardziej prestiżowych muzycznych imprez w Polsce i jest wielkim świętem wszystkich mieszkańców naszej małej społeczności. W 2019 roku melomani mogli podziwiać klasyczną muzykę doby baroku. Z pewnością warto więc przyjechać na kolejną edycję festiwalu, gdyż w zabytkowych przestrzeniach świątyń Biecza nigdy nie brakuje muzycznych emocji i artystycznych wrażeń.

Zdjęcia: Michał Łepecki / Kromer Biecz Festival

Justyna Słowik

Create Account



Log In Your Account